Рођен
у Краљима код Андри јевице 20. јула 1895. године гдје је
завршио основну школу. Гимназију и студије правних наука завршио је у Београду.
На Правном факултету
у Београду одбранио је докторску ди сертацију 1924. године под насловом Крвна
освета и умир у Црној Гори и северној Албанији. Двије године касније ова
дисертација ће бити об јављена као трећа књига у оквиру историјско - правне
серије „Архива за арбанашку старину, језик и етно-
ло-гију“ код угледног београдског издавача Геце Кона, што довољно говори
о њеној
научној вриједности.
Након одбрањеног доктората у својој земљи Илија М. Јелић ће наредне двије
године (1924 - 1926) провести у Француској на усавршавању сту дија кривичног
права на Кримино лошком институту у Паризу. По повратку из Париза његова
правничка каријара тече узлазном линијом и убрзаним током: судски писар, судија
Трговачког суда, судија Окружног суда, инспектор Министарства правде, секретар
Касационог суда.
Смрт
га је затекла на положају судије Апелационог суда. Погинуо је несрећним
случајем у четрдесет првој
години живота под точковима трамваја
у Београду 20. маја 1936. године. За нешто више од једне деценије научног рада
Илија М. Јелић је објавио око петнаестак књига и брошура и неколико десетина
чланака, огледа и студија. Његов жи вот и рад представљају успјешан и
плодоносан спој научне, стручне и друштвене дјелатности. Као научник рано је
скренуо пажњу својим радовима из области кривичног права, историје права и
правних обичаја. Научна критика је посебно
истакла систематичност Јелићевих излагања, оштроумност запажања и познавање
народног живота и народних правних схватања. Јелићеве расправе о браколомству
(о браколомству с теоријског и практичног гледишта), гостинској обљуби (Трагови
гостинске обљубе код нашега народа), снахачења (Правна природа снахачења),
ношењу камена о врату (Шта значи камен о врату?), појединим одредбама Г рбаљског
законика и тд, побудили су велику пажњу историчара, правника, етнолога и
нерјетко изазиване и жустре полемике. Јелић је у тим полемикама учествовао не
само као правник оштрог пера и проницљивих запажања, већ и као горштак поријеклом
из краја богатих правних схватања и врстан зналац традиционалне народне културе
у цјелини.
Непролазне
су његове заслуге за српску правну етнологију што је, уз остало, објавио и
коментарем пропратио Васојевићки закон од дванаест тачака, тај јединствени
писани споменик нашег обичајног права.
Свом племену био је посветио и рукопис Живот и обичаји Васојевића који је остао
недовршен.
Илија
М. Јелић је био и активан друштвени радник. Припадао је покрету
трезвености и соколском покрету, залагао се за заштиту напуштене дјеце и
отпуштених осуђеника. Чест је гост ондашњих трезвењачких
трибина, говори и пише о сузбијању алкохолизма просвјетним дјелоовањем у
народу, али и законодавним средствима (Законодавне мјере за сузбијање алкохолизма, Соколство
и његов циљ), неуморан је
поборник побољшања услова живота и рада књижевника у разним казненим
установама, њиховог осигурања од несрећних случајева при раду, њихове успјешне
ресоцијализације и сл. (Казнени и други заводи Краљевине Југославије,
Осигурањеј осуђеника у несрећним случајевима при раду. Рад у казненим заводима,
Заштита
отпуштених осуђеника и малолетника као социјална потреба и начин њихова
извођења).
Нема коментара:
Постави коментар